الگوی مشارکت در اوقات فراغت ورزشی و وضعیت اعتیاد به فضای مجازی معلّمان تربیت‌بدنی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده
تحقیق حاضر با هدف ارائه الگوی مشارکت در اوقات‌فراغت ورزشی و اعتیاد به فضای مجازی معلمان تربیت‌بدنی شهر اهواز طراحی و اجرا شد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش گردآوری اطلاعات، همبستگی با رویکرد مدل‌سازی معادلات ساختاری بود که جمع­آوری اطلاعات آن به صورت میدانی انجام شد. جامعه آماری این تحقیق، معلمان تربیت‌بدنی شهر اهواز بودند و طبق آخرین آمار کسب‌شده، تعداد آن‌ها 1201 نفر در شهر اهواز بود. طبق فرمول کوکران، 292 نفر به‌عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شدند و نمونه تحقیق با استفاده از روش نمونه­گیری غیرتصادفیِ دردسترس انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسش­نامه اوقات‌فراغت ورزشی اسماعیلی (۲۰۱۱) و پرسش­نامه اعتیاد به فضای مجازی یانگ (1998) بود. روایی صوری و محتوایی پرسش­نامه­های تحقیق توسط اساتید و متخصصان تأیید شد. پایایی پرسش­نامه­های پژوهش از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای پرسش­نامه اوقات‌فراغت ورزشی 81/0 و برای پرسش‌نامه اعتیاد به فضای مجازی 84/0 به دست آمد. برای تحلیل داده­های پژوهش از آزمون معادلات ساختاری در جهت تعیین رابطه و مدل­سازی استفاده شد. نتایج نشان داد که مشارکت در اوقات‌فراغت ورزشی بر کاهش اعتیاد به فضای مجازی معلمان تربیت‌بدنی شهر اهواز با مقدار تی به میزان 960/92 دارای رابطه مستقیم بود. سطح فعالیت بدنی در اوقات‌فراغت با کاهش اعتیاد به فضای مجازی دارای رابطه مستقیم بود و اعتیاد به فضای مجازی و اضطراب اثر معکوس و منفی بر سلامت جسمی و روانی معلمان داشت و برعکس، فعالیت­های بدنی و ورزشی رابطه مستقیم و مثبتی با سلامت معلمان و دبیران در ابعاد مختلف داشت. با توجه به اهمیت نقش معلمان تربیت‌بدنی در ارتقای سلامت جامعه، ایجاد آگاهی و ترویج این الگوی مشارکت در آموزش‌ها و کارگاه‌های آموزشی می‌تواند به‌عنوان یک استراتژی مؤثر در مدیریت مدارس و دانش‌آموزان به کار رود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  1. Abbasi Soltani, J., & Elmi, M. (2018). Investigating the relationship between the amount of activity in cyberspace and social alienation of Marand university students. Journal of Sociological Studies, 12(42), 83-102. (Persian) 
  2. Abshenas, E., Takhaei, M., Karimzade Ardakani, M., & Naderi Banab, M (2021). Comparison of musculoskeletal disorders and pain between internet addicts and non-addicts with emphasis on different levels of physical activity. Journal of Rehabilitation Medicine, 10(2), 358-371. (Persian) 
  3. Armaki, T., & Akbari, H. (2012). The understanding of the quality of the Iranian society on the basis of young generation’s leisure time. Quarterly of Social Studies and Research in Iran, 1(2), 1-22. (Persian)
  4. Bae, M. H. (2023). The Effect of a virtual reality-based physical education program on physical fitness among elementary school students. Iranian Journal of Public Health, 52(2), 371.
  5. Baek, M., & An, H. S. (2019). Empirical Leisure Environment Satisfaction Evaluation of Public Institution Employees in Innocity. The Journal of the Korea Contents Association, 19(2):368-378.
  6. Bolboli, L.A. Habibi, Y. Rajabi, A (2012). The effect of increasing the hours of exercise on body image, body mass and social anxiety in students. School Psychology, 2(2), 29-43. (Persian) 
  7. Chen, B. C., Chen, M. Y., Wu, Y. F., & Wu, Y. T. (2022). The relationship of social media addiction with internet use and perceived health: The moderating effects of regular exercise intervention. Frontier Public Health, 10(1), 85-93.
  8. Chen, H., & Li, H. (2024). User experience of virtual reality-based digital sports: a topic modeling approach. Proceedings of the 57th Hawaii International Conference on System Sciences, 4473- 4482.
  9. Da Silva, I. C., Payne, V. L., Hino, A. A., Varela, A. R., Reis, R. S., Ekelund, U., & Hallal, P. C. (2016). Physical activity and safety from crime among adults: a systematic review. Journal of Physical Activity and Health, 13(6), 663-670.
  10. Dagan, O., Schuengel, C., Verhage, M. L., Madigan, S., Roisman, G. I., Bernard, K., & Volling, B. L. (2024). Configurations of mother–child and father–child attachment relationships as predictors of child language competence: An individual participant data meta‐analysis. Child Development, 95(1), 50-69.
  11. Dashti Khovidaki, M.H., Ramezani, J., Hosseini, H., & Ataie, A (2021). Comparison of body mass index, addiction to virtual space and cardiac anxiety of active and inactive teachers of Merost city. Quarterly Journal of Technology and Research in Education, 1(2), 38-51. (Persian) 
  12. Davoodeh, S., Nasim Sobhan, M., Cheshme Chahi Fard, Q., & Daovoodeh, Sh. (2022). Comparison of the effect of participation in art and sports courses on depression and internet addiction. Journal of Disability Studies, 12(2), 145-136. (Persian) 
  13. Domínguez-González, J. A., Reigal, R. E., Morales-Sánchez, V., & Hernández-Mendo, A. (2024). Analysis of the sports psychological profile, competitive anxiety, self-confidence and flow state in young football players. Sports, 12(1), 20.
  14. Fathi, A.A., Sadeghi, S., Maleki Rad, A.A., Sharifi Rahnema, S., Rostami, H., & Abdulmohammadi, K (2020). The effect of the use of virtual space on health-promoting lifestyle and anxiety of young people. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology, 26(3), 332-347. (Persian) 
  15. Gholamian, J., Nazari torshizi, A., samee, S., & Beheshti, R. (2022). Identifying the mental patterns of experts regarding the factors affecting the increase of media literacy level of physical education teachers in virtual education caused by the corona epidemic. Research on Educational Sport, 9(25), 65-88.
  16. Haghshenas, M., Karimian, J., & Rabi Dolatabadi, A. (2021). The relationship between participation in sports activities and mood, psychological well-being and general health of male students of Isfahan University of Medical Sciences. Paper presented at the 4th International Conference on Physical Education and Sports Sciences, pp. 101-113. (Persian) 
  17. Internet World Statistics. (2020). Jordan Internet Usage and Telecommunications Report. Retrieved from: http://www.Internetworldstats.com/me/jo. /me/jo.htm.
  18. Li Z, Xia X, Sun Q and Li Y (2023) Exercise intervention to reduce mobile phone addiction in adolescents: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Frontiers Psychology, 14(2), 17-24.
  19. Mamajonova, N., Oydin, M., Usmonali, T., Olimjon, A., Madina, A., & Margʻuba, M. (2024). The role of green spaces in urban planning enhancing sustainability and quality of life. Holders of Reason, 2(1), 346-358.
  20. Mansouri, M., Farzan, F, &. Hamidi, M (2020). Compilation of the leisure time model of the country's students. New Approaches in Sports Management, 8(28), 131-145. (Persian) 
  21. Mizi, M. (2021). The effect of social networks on attracting people to sports participation with the mediating role of sports motivation in teachers of East Azarbaijan Province (Master's thesis). Tabriz University, Tabriz. (Persian) 
  22. Mohammadi, M., Naseri Jahromi, R., Mohammad Jafari, Kh., Nabee, P., Moaref, P., Mirghafari, F., …, & Hesampour, Z (2021). Designing the competency framework of students' physical literacy: Trans-combination approach. Research in Educational Sports, 9(24), 77-106. (Persian) 
  23. Mukaruzima, L., Adeniyi, D. A., & Frantz, J. M. (2020). Leisure-time physical activity practices and the influencing factors among government office employees in Kigali, Rwanda. Occupational Health Southern Africa, 26(1), 37-45.
  24. Nik Bakhsh, H., Hashem Zehi, N., & Malekian, N (2020). Enthusiasm for virtual space among athletes in Tehran. Quarterly Journal of Management and Organizational Behavior in Sports, 9(2), 55-65. (Persian) 
  25. Oktem, T., & Çingoz, Y. E. (2023). The effect of motivation to participate in sports on happiness level in university students. Education Quarterly Reviews, 6(1), 1-8.
  26. Orsal, O., Orsal, O., Unsal, A., & Ozalp, S. (2013). Evaluation of Internet addiction and depression among University students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 82(3), 445-454.
  27. Ozgür, H. (2016). The relationship between Internet parenting styles and Internet usage of children and adolescents. Computers in Human Behavior, 60(2), 411-424.
  28. Schuler, J., Wolff, W., & Duda, J. L. (2023). Intrinsic motivation in the context of sports. In Sport and exercise psychology: Theory and application (pp. 171-192). Cham: Springer.
  29. Spencer, C. M., Keilholtz, B. M., Palmer, M., & Vail, S. L. (2024). Mental and physical health correlates for emotional intimate partner violence perpetration and victimization: A meta-analysis. Trauma, Violence, & Abuse, 25(1), 41-53.
  30. Spruit, A., Van Der Put, C., Van Vugt, E., & Stams, G.J. (2018). Predictors of intervention success in a sports-based program for adolescents at risk of juvenile delinquency. International Journal of Offender Therapy and Comparative Criminology, 62(6), 1535-1555.
  31. Toselli, S., Grigoletto, A., Zaccagni, L., Gualdi-Russo, E., & Rinaldo, N (2023). A pilot study on the association of Internet use with sports practice and sex in Italian adolescents. Healthcare, 11(1), 3075-3082.
  32. Valadi, S., & Hamidi, M. (2020). Examining the physical literacy level of 8 to12 year old students. Journal of Research in Educational Sports, 8(20), 205-226. (Persian) 
  33. Widawska-Stanisz, A. (2023). Smart fitness club–competitiveness of sports and recreation enterprises in the era of smart solutions, Scientific Papers of Silesian University of Technology Organization and Management Series, 187, 639-652.
  34. Yaqoubi, H., Yousofi, R., & Aminzadeh, M. (2019). The relationship between social activities and group sports with the degree of cyberspace addiction. Sports Psychology Studies, 8(29), 203-2018. (Persian) 
  35. Yi-Ping, H., Shen, A.C., Wei, H.S., Feng, J.Y., & Huang, C.Y. (2015). Associations between child maltreatment, PTSD, and internet addiction among Taiwanese students, Computers in Human Behavior, 56(6), 209-214.

  • تاریخ دریافت 30 بهمن 1402
  • تاریخ بازنگری 25 اردیبهشت 1403
  • تاریخ پذیرش 13 تیر 1403