ارائۀ الگوی جامعه‌شناختی سرمایۀ اجتماعی بازیکنان فوتبال با رویکرد اخلاق حرفه‌ای برای گسترش و موفقیت فوتبال ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای تخصصی رشته جامعه شناسی ورزش، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 دانشیار گروه جامعه شناسی ، واحد علوم تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران

3 استاد گروه جامعه شناسی ، واحد علوم و تحقیقات ،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران.

چکیده
مطالعه حاضر با هدف ارائه الگوی جامعه‌شناختی سرمایه اجتماعی بازیکنان فوتبال با رویکرد اخلاق حرفه‌ای انجام شد. این تحقیق از نظر هدف، بنیادی و از نظر روش جمع‌آوری اطلاعات، پیمایشی بود. برای دستیابی به هدف از طرح تحقیق آمیخته اکتشافی بهره گرفته شد. جامعه مشارکت‌کنندگان در بخش کیفی شامل اساتید تربیت‌بدنی و پیشکسوت‌های مطرح فوتبال کشور بود. با روش نمونه‌گیری نظری، پس از 35 مصاحبه اشباع نظری به دست آمد. جامعه آماری بخش کمّی نیز شامل پیشکسوتان و داوران، مربیان، کارشناسان فوتبال و بازیکنان بود که با روش اندازه اثر و توان آزمون حجم نمونه 155 نفر برآورد شد. نمونه‌گیری بخش کمّی با روش طبقه‌ای-تصادفی انجام شد. جمع‌آوری اطلاعات با استفاده از مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و پرسشنامه محقق‌ساخته صورت پذیرفت. تحلیل کیفی مصاحبه‌های تخصصی با روش گراندد تئوری و نرم‌افزار MAXQDA انجام شد. در بخش کمّی نیز از روش حداقل مربعات جزئی و نرم‌افزار SmartPLS استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد، سرمایه اجتماعی بازیکنان فوتبال بر اخلاق حرفه‌ای تأثیر دارد و اخلاق حرفه‌ای بر رشد و موفقیت فوتبال در کشور مؤثر است. درمجموع می‌توان گفت فرهنگ‌سازی در باشگاه، توانمندسازی بازیکنان و نظارت بر برگزاری مسابقات رسمی و لیگ برتر عوامل علّی هستند که بر سرمایه اجتماعی بازیکنان فوتبال تأثیر می‌گذارند. ویژگی‌های جامعه‌شناختی، زمینه و بستر را فراهم می‌کنند و دغدغه‌های ذهنی بازیکنان و مشکلات و مسائل مادی نیز عوامل مداخله‌گر هستند که بر اخلاق حرفه‌ای تأثیر می‌گذارند. اخلاق حرفه‌ای نیز بر رشد و موفقیت فوتبال در کشور تأثیرگذار است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  1. Afruze, M., Mozaffari, S. A., Aghaie, N., & Safari, M. (2016). Identifing the areas and factors affection the socalresponsibility of Iran's Profesional Football clubs .Sports Management and Development, 5(2), 69-89. (Persian)
  2. Ahmadi, F., Eskanderipour, M., & Rashidinia, M. (2019). Investigating the effective factors on entreprenurship of physical education and sports science students of Gilan province university.Sportsmanagement and Development, 8(3), 18-39. (Persian)                                                                                                                                                                                
  3.  Azar, A., & Gholamzade, R. (2019). Partial least squares . Tehran: Negah-e Danesh Publications. (Persian)                                           
  4. Bhairani, R., Ghadimi, B., Amirmazaheri, A., Baseri, A., & Mazaheritehrani, M. (2023). Showing the sociological model of socal capital among spotrs elites in interaction with the social context. Strategic Studies of the Ministry of sport and Youth, 22(59), 139-154. (Persian).                                                                                                                             
  5. Bourdieu, P. (1986). The forms of capital. In J. Richardson (Ed.), Handbook of theory and research for the sociology of education. New York: Greenwood.
  6. Chin, W. W. (1998). The partial least squares approach to structural equation modeling. Modern Methods for Business Research, 295(2), 295-33.
  7. Cohen, J. E. (2013). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  8. Coleman, J. S. (1988). Social capital in the creation of human capital. American Journal of Sociology, 94, S95-S120.
  9. Decker, D. M., Wolfe, J. L., & Belcher, C. K. (2022). A 30-year systematic review of professional ethics and teacher preparation. The Journal of Special Education, 55(4), 201-212.
  10. Esmaeilzadeh, R., Naderijahromi, M., Motallabi, L., & Ghaseminejaddehkurdi, A. (2022). Designing an interpretive structural model of the most important strategies for developing professional athletes' medial teracy in order to imporove professional ethics. Studies of Sorts Leades and Youth. In Print Queue.
  11. Fenton, A., Keegan, B. J., & Parry, K. D. (2023). Understanding sporting social media brand communities, place and social capital: A netnography of football fans. Communication & Sport, 11(2), 313-333.
  12. Forsell, T., Tower, J., & Polman, R. (2022). Development of a scale to measure social Capital in Recreation and Sport Clubs. Leisure Sciences, 42(1), 106-122.
  13. Georgeiamorghmaleki, R., & Salimi, (2023). The model of ethical in stitutionalization in Iranian Professional Football, with the foundation 's duta approach. Strategic Studies of the Ministry of Spotrs and Youth, 22(59), 239-258. (Persian)
  14. Glantz, L., Baugh, C. M., & Mello, M. M. (2023). Decisions about College Football during Covid-19: An Ethical Analysis. Journal of Law, Medicine & Ethics, 51(1), 104-118.
  15. Habibi, A., & Jalalniya, R. (2022). Ieast squares. Tehran : Narvan. (Persian)
  16. Jafari, P., Araste, H., Momenim, R., & Ghorchian, N. (2023). Presenting a model for promoting the professonal ethics of University students. Medical Sciencs Teaching Strategies, 16(76), 190-210. (Persian)
  17. Kabiri, Z; Sabunchi,R; Aghaie , N. (2020). Clarifying the mediating of social capital in the causal effect of fans . Aplied researches of sport manage ment, 8(32), 113-124. (Persian)
  18. Kashavarz, L., Farahani, A., & Asghari, Z. (2021). Development of the communication model of occupational self – efficacy and social capital in the Ministry of sports and youth of Iran. Sports Management Studies, 13(68), 335-354. (Persian)
  19. Kashavarz, L., Farahani, A., & Aaghari, Z. (2021). Development of the communication model of occupational self – efficacy and social capital in the Ministry of sports and youth of Iran. Sports Management Studies, 24(68), 335-354. (Persian)
  20. Khatiri, Kh., Namazi, I., & Hosseini, N. (2023). Explaining the development of social in urban water crisis management using factor analsysis method . Appiled Research of Geographicl Sciences, 22(71), 255-341. (Persian)
  21. Loury, G. C. (1976). A dynamic theory of racial income differences (No. 225). Discussion paper.
  22. Milanovic, L., Ranđelović, N., Živković, D., & Savić, Z. (2021). Ethics and sports, ethics in sports, sports ethics: Aspects of consideration of different authors. Fizičko Vaspitanje i Sport Kroz Vekove, 8(2), 16-32.
  23. Miller, E., Cross, L., & Lopez. M. (2010). Sampling in qualitative research. FBB Research Group, 19(3), 249-261.
  24. Mohammadzadeh Afkhami, U., Najafzadeh, M., Barghi Moghadam, J., & Jenabi,  (2020).  Studing the effective factorson imporing the ethics of professional football athletes .Sports Pysychchologh Studies, 11(34), 45-60. (Persian)
  25. Moradi, Gh., & Mohammdi, M. (2023). The role of cultural capital and professional ethice mediating role of socal capital .Police Cultural Studies, 10(36), 47-56. (Persian)
  26. Moghimian, R., & Ansari, S. (2022). An orenview of sport and sports ethice from the persective the auran and some hadiths. Physical Educthon and Sports, 1(4), 11-21. (Persian)
  27. Mollanoruzi, K. (2021). Identifying the prioritization of ethical standars in professional wrestling . Cultural and socal Studies of the Olympice, 2(6), 109-136. (Persian)
  28. Nahapiet, J., & Ghoshal, S. (1998). Social capital, intellectual capital, and the organizational advantage. Academy of Management Review, 23(2), 242-266.
  29. Oberoi, R., Halsall, J. P., & Snowden, M. (2022). Social capital, social innovation and social enterprise: The virtuous circle. Leeds, England: Emerald Publishing Limited, 44(3), 29-43.
  30. Panahi, G., & Kazemi, S. (2023). The relationship between organizational silence of employees and management style and Professinal oF ethics of Manggers. Leadorship Research and Edacaton Management ,7(25),77-100. (Persian)
  31. Richardson, K. (2023). Black professional football players, social capital and social change. In Critical issues in football: A sociological analysis of the beautiful game. London: Routledge.
  32. Saidinia, N., Sajidi Hazaveh, H., Ashraf Ganjavi, F., & Manochehri, J. (2022). Identifying ethical and cultural policy in dicators in Iranian sports. Strategic studies of Ministry of sport and Youth . Online Publication. (Persian)
  33. Slijper, , Urquhart, J., Poortvliet, P. M., Soriano, B., & Meuwissen, M. P. (2022). Exploring how social capital and learning are related to the resilience of Dutch arable farmers. Agricultural Systems, 198, 373-385.
  34. Soleimani, M., Sajidi, N., Rugbynoshabadi, H., Hamidi, M. (2022). The impact of social networks of social capital and intellectual capital on Knowledage mangdement in the Ministry of sports and Youth. In Print Queue. (Persian)
  35. Shirvani, T., & Asadi, R. (2022). Formulation of employee empowerment model based on social capital and professional ethics in sport and youth departmens of Chahar Mahl and Bakhtiari prorince Guidde studies of the Ministry of sports and Youth. In Print Queue. (Persian)
  36. Strauss, A., & Corbin, J. M. (1997). Grounded theory in practice. London: Sage.
  37. Suri, A., Hemtinejad, M., & Banar, N. (2023). Desingning a model for the development of sports rights in iran. Sports Development Management, 12(2), 1-10. (Persian)
  38. Toyon, M. A. S. (2022). The three'R's of social capital: A retrospective. FWU Journal of Social Sciences, 16(4), 1-15.
  39. Zargar, T., & Zareyan, H. (2021). Sensitirity analysis of different parameters in estimating the social responsibility of sport clubs in Inan using neurophase model . Spors Management and Development, 10 (14) , 60-81.( Persian)

Zhu, Y. Y., Gano, G., & Guo, M. Y. (2021). Influence of differential leadership on teachers' professional ethics: An empirical study from Chinese universities. Asia Pacific Education Review, 22, 549-564

دوره 12، شماره 36
مهر 1403
صفحه 115-136

  • تاریخ دریافت 19 فروردین 1403
  • تاریخ بازنگری 25 شهریور 1403
  • تاریخ پذیرش 14 مهر 1403