نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکترای تخصصی رشته جامعه شناسی ورزش ، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران
2 دانشیار گروه جامعه شناسی ، واحد علوم تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران
3 استاد گروه جامعه شناسی ، واحد علوم و تحقیقات ،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران.
چکیده
چکیده
مطالعه حاضر با هدف ارائه الگوی جامعهشناختی سرمایه اجتماعی بازیکنان فوتبال با رویکرد اخلاق حرفهای میباشد. این تحقیق از نظر هدف یک تحقیق بنیادی و از نظر روش جمعآوری اطلاعات یک تحقیق پیمایشی است. برای دستیابی به هدف از طرح تحقیق آمیخته اکتشافی بهره گرفته شد. جامعه مشارکتکنندگان در بخش کیفی شامل اساتید تربیتبدنی و پیشکسوتهای مطرح فوتبال کشور بود. با روش نمونهگیری نظری در نهایت پس از 35 مصاحبه به اشباع نظری دست پیدا شد. جامعه آماری بخش کمی نیز شامل پیشکسوتان و داوران، مربیان، کارشناسان فوتبال و بازیکنان میباشد که با روش اندازه اثر و توان آزمون حجم نمونه 155 نفر برآورد گردید. نمونهگیری بخش کمی با روش طبقهای-تصادفی انجام شد. جمعآوری اطلاعات با استفاده از مصاحبه نیمساختاریافته و پرسشنامه محققساخته صورت پذیرفت. تحلیل کیفی مصاحبههای تخصصی با روش گراندد تئوری و نرمافزار Maxqda انجام شد. در بخش کمی نیز از روش حداقل مربعات جزئی و نرمافزار Smart PLS استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد سرمایه اجتماعی بازیکنان فوتبال بر اخلاق حرفهای تاثیر دارد و اخلاق حرفهای بر رشد و موفقیت فوتبال در کشور موثر است. در مجموع میتوان گفت فرهنگسازی در باشگاه، توانمندسازی بازیکنان و نظارت بر برگزاری مسابقات رسمی و لیگ برتر عوامل علی هستند که بر سرمایه اجتماعی بازیکنان فوتبال تاثیر میگذارند. ویژگیهای جامعهشناختی، زمینه و بستر را فراهم میسازد و دغدغههای ذهنی بازیکنان و مشکلات و مسائل مادی نیز عوامل مداخلهگر هستند که بر اخلاق حرفهای تاثیر میگذارند. در نهایت اخلاق حرفهای بر رشد و موفقیت فوتبال در کشور تاثیرگذار است.
کلیدواژهها
موضوعات