نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه رازی

2 دانشیار دانشگاه رازی

3 استادیار دانشگاه رازی

چکیده

روش پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری بود. ﺟﺎﻣﻌۀ آﻣﺎری ﭘﮋوﻫﺶ را دانشجویان و فارغ‌التحصیلان تربیت بدنی کل کشور ﺗﺸﮑﯿﻞ داد ﮐﻪ 805 ﻧﻔﺮ ﺑﺮ اﺳﺎس روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی غیر ﺗﺼﺎدﻓﯽ و هدفمند با استفاده از پرسشنامۀ حضوری و اینترنتی از کل کشور جمع‌آوری گردید. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از مدل‌یابی معادلات ساختاری انجام شد. نتایج تحلیل معادلات ساختاری بر روی مدل پیشنهادی پژوهش نشان داد که مدل از برازش خوب و قابل قبولی برخوردار است (NFI ، CFI و GFI بزرگتر از 9/0 و RMSEA و RMR کوچک تر از 08/0). همچنین یافته‌ها نشان داد که ارزش برند به ترتیب از وفاداری به برند، آگاهی و تداعی برند، رضایتمندی و کیفیت ادراک‌شده اثر می‌پذیرد. همچنین مشخص شد تاثیر این ابعاد بر ارزش ویژه برند به ترتیب از طریق عناصر قیمت، تصویر فروشگاه، تبلیغات، حامی‌گری(اسپانسر)، توزیع و پیشبرد فروش بود. از این‌رو به منظور تقویت ارزش ویژه برند در صنعت پوشاک و تجهیزات ورزشی، ضروری است تولیدکنندگان داخلی بر روی عوامل مذکور به ترتیب اولویت، برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری لازم را اعمال نمایند.

کلیدواژه‌ها

1. کاپفرر ژان نوئل. مدریت راهبردی نام تجاری. ترجمه سینا قربانلو، انتشارات مبلغان، تهران، چاپ اول، 1385.
2. کاتلر فیلیپ، آرمسترانگ گری. اصول بازاریابی، ترجمه بهمن فروزنده، انتشارات آموخته، چاپ شانزدهم، 1391.
3. صابر شیخ رضا. شناسایی پارامترهای تعیین کننده ارزش نام تجاری و ارائه الگویی برای قیمت گذاری و ارزش‌گذاری برند شرکت سهامی نمایشگاه بین المللی جمهوری. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی. دانشکده مدیریت.1392: 46- 43.
4. ساترلند ماکس. روان شناسی تبلیغات تجاری. ترجمه قربانلو، سینا. نشر مبلغان .1383.
5. رفیعی ساغر، حقیقی نسب منیژه، یزدانی حمیدرضا. تاثیر عوامل آمیخته بازاریابی و تصویر شرکت بر ارزش ویژه برند دربخش نرم افزاری صنعت فناوری اطلاعات. فصلنامه پژوهش‌های بازاریابی نوین. 1391، 2(4): 182- 195.
6. نعلیزاده محمدرضا. بررسی تاثیر عناصر آمیخته و تصویر ذهنی شرکت بر ارزش ویژه مارک تجاری ایرانسل. بانک مقالات بازاریابی ایران (TMBA) . مرداد1390.
7. Keller, K. L. Building, Measuring, and Managing Brand Equity, Prentice Hall of India, New Delhi. 2003:54-58.
8. Atilgan, E. Aksoy, S. & Akinci, S. Determinants of the brand equity: A verification approach in the beverage industry in Turkey. Marketing Intelligence & Planning. 2005, 23(3): 237-248.
9. ایران‌زاده سلیمان، رنجبر آیدا، پورصادق ناصر. بررسی تأثیر آمیزه بازاریابی بر روی ارزش ویژه برند. فصلنامه علمی- پژوهشی بازاریابی نوین. 1391، 2(3): 155-172.
10. جلالی فراهانی مجید. تاثیر عناصر منتخب آمیخته بازاریابی بر ارزش ویژه برند در خدمات ورزشی. پژوهش های کاربردی در مدیریت ورزشی.1392، 2 (6)؛ 11- 20.
11. Nezami, P. The Reviewing the Impact of Marketing Mix on Brand Equity (Case Study: ETKA Stores). Journal of Novel Applied Sciences Available online at www.jnasci.org. JNAS Journal-2013, 2(10): 517-521.
12. صحت سعید، باجمالوی رستمی حمیده؛ کشکولی محبوبه. تأثیر آمیخته های بازاریابی بر ارزش نام و نشان تجاری شرکت بیمه ی کارآفرین. دانشکده مدیریت دانشگاه تهران. مدیریت بازرگانی. 1391، 4(12)؛ 71-90.
13. Raj, A, Arokiasamy, A. The Effect of Marketing Mix and Customer Perception on Brand Loyalty. Journal of Business and Management. 2012, 4, 2: 1-11.
14. Huang, R. and Sarigöllü, E. How brand awareness relates to market outcome, brand equity, and the marketing mix. Journal of Business Research. 2012, V65: 92–99.
15. Youl Ha, H. Brand Equity Model and Marketing Stimuli. Seoul Journal of Business. 2011, 17(2):. 41-56.
16. Kim, J. and Hyum, Y. A model to investigate the influence of marketing-mix efforts and corporate image on brand equity in the IT software sector. Industrial marketing management. 2010, V.40: 424-438.
17. Tong, X. Creating brand equity in the Chinese clothing markets. Dissertation Presented to the Faculty of the Graduate School Of the Requirement for the Degree Doctor of Philosophy. University of Missouri, Columbia. December 2006.
18. Yoo, B, Donthu, N, Lee, S. An examination of selected marketing mix elements and brand equity. Journal of the Academy of Marketing Science. 2000, 28(2):195-211.
19. آزادی رسول. ارتباط میان عناصر منتخب آمیخته بازاریابی و عوامل ایجاد ارزش ویژه برند پوشاک ورزشی در بین دانشجویان و فارغ التحصیلان تربیت بدنی و علوم ورزشی کشور. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه رازی. 1393.
20. یوسفی بهرام، حسنی زهره. مدیریت بازاریابی ورزش. انتشارات دانشگاه رازی کرمانشاه، چاپ اول. 1389.
21. جعفرپور محمود، بهشتی زواره محمدرضا. بررسی تاثیر عناصر آمیخته بازاریابی بر ارزش نام و نشان تجاری در صنعت خرده فروشی (مطالعه موردی فروشگاه های زنجیره ای شهروند). بررسی های بازرگانی، 1390، شماره 49؛ 20- 39.
22. Aaker, D. A. Managing Brand Equity: Capitalizing on the Value of a Brand, New York, The Free press. 1991.
23. Jamal, A. Nasser, K. Customer satisfaction and retail banking: an assessment of some of the key antecedents of customer satisfaction in retail banking. European Journal of Marketing. 2002, 20(4): 146-160.
24. Chattopadhyay, T Shivani, SH and Krishnan, M. Marketing Mix Elements Influencing Brand Equity and Brand Choice. Vikalpa. 2010, 35(3): 64-78.
25. Tong, X. Hawley, J. Creating brand equity in the Chinese clothing markets the effect of selected marketing activities on brand equity dimensions. Journal of Fashion Marketing and Management. 2009, 13 (4): 566-581.