نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه غیرانتفاعی ایوانکی

2 استادیار، گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

3 گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس

چکیده

هدف از تحقیق حاضر طراحی و تبیین مدلی مکانیسمی برای ارتقاء توانمندسازی روان‌شناختی معلمان تربیت‌بدنی بود. این تحقیق با ماهیت اکتشافی و با رویکردی کاربردی و با روشی کیفی انجام شد. برای جمع‌آوری داده‌های موردنظر از طریق روش نمونه‌گیری هدفمند و معیار محور با متخصصان دارای تحصیلات دانشگاهی در حوزه‌های تربیت‌بدنی و علوم ورزشی و همچنین معلمان، متخصصان، کارشناسان و مدیران اجرایی حوزه آموزش تربیت‌بدنی مصاحبه‌هایی عمیق و نیمه ساختاریافته انجام شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش تحلیل مضمونی استفاده شد. پس‌ازاینکه تمام داده‌ها کدگذاری شدند، فرایند مرتب‌سازی و دسته‌بندی کدها شروع شد که طی آن 11 مضمون فرعی شناسایی شدند که در قالب چهار مضمون اصلی دسته‌بندی شدند. یکی از مضامین اصلی ماهیت توانمندسازی روان‌شناختی معلمان تربیت‌بدنی است که شامل چهار مضمون فرعی خودکارآمدی، حس شایستگی، تأثیرگذاری، و معنی‌داری است. مضمون اصلی دیگر عوامل بنیادین توانمندساز معلمان تربیت‌بدنی است که دربرگیرنده دو مضمون خصیصه‌های معلم تربیت‌بدنی و خصیصه‌های سازمان است. مضمون اصلی بعدی، عوامل تسهیل‌کننده توانمندسازی است که شامل سه مضمون فرعی است که عبارت‌اند از: فضای توسعه حرفه‌ای، تخصیص منابع و تسهیلات، و امور اجرایی و مدیریت مدرسه. درنهایت، مضمون اصلی آخر، پیامدهای توانمندسازی روان‌شناختی معلمان تربیت‌بدنی است که دارای دو مضمون فرعی بهزیستی معلم تربیت‌بدنی و اثربخشی تدریس است. بر اساس یافته‌ها می‌توان این‌گونه نتیجه‌گیری کرد که ارتقاء توانمندسازی روان‌شناختی معلمان تربیت‌بدنی نیازمند لحاظ کردن عوامل بنیادین، تسهیل گر و طی کردن فرایندهای گام‌به‌گام است. اگر هر یک از این موارد به‌تنهایی لحاظ شود، توانمندسازی روان‌شناختی نمی‌تواند به‌طور مؤثری به توسعه حرفه‌ای معلمان تربیت‌بدنی منجر شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات