نگرش معلمان به تربیت بدنی نوین با بهره‌گیری از ظرفیت‌های تحول‌آفرین هوش مصنوعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه علوم ورزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران

2 دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

3 دانشجوی دکتری تخصصی رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده
هدف از این پژوهش، بررسی نگرش معلمان به تربیت بدنی نوین با بهره‌گیری از ظرفیت‌های تحول‌آفرین هوش مصنوعی بود. روش تحقیق کیفی از نوع تحلیل تم بود. شرکت کنندگان شامل 15 نفر از دبیران و مربیان حوزه تربیت بدنی بودند. ابزار جمع آوری اطلاعات مصاحبه‌های نیمه ساختار یافته بود. اعتبارسنجی پژوهش با استفاده از روش همسوسازی شامل، استفاده از دو کدگذاری و مصاحبه با نمونه‌های متنوع (کارشناسان، مدیران، اساتید) با تخصص‌های مرتبط صورت پذیرفت. یافته‌ها نشان داد نقاط قوت بهره‌گیری از ظرفیت‌های تحول‌آفرین هوش مصنوعی شامل بهبود عملکرد ورزشی، ارتقاء آموزش شخصی‌سازی‌شده، کاهش آسیب‌های ورزشی، افزایش مشارکت و انگیزه، مدیریت بهینه زمان و منابع و گسترش فرصت‌های یادگیری است. همچنین نقاط ضعف بهره‌گیری از ظرفیت‌های تحول‌آفرین هوش مصنوعی شامل اتکای بیش از حد به فناوری، محدودیت‌های مالی و زیرساختی، کمبود تخصص فنی در میان معلمان، مسائل اخلاقی و حریم خصوصی، خطر نابرابری‌های آموزشی و محدودیت‌های یادگیری تجربی هستند. یافته ها نشان داد راهبردهای موثر بر بهره‌گیری از ظرفیت‌های تحول‌آفرین هوش مصنوعی شامل راهبردهای آموزشی، زیرساختی و فناوری، مدیریتی و نظارتی و در نهایت راهبردهای آموزشی مبتنی بر داده هستند. لذا توانمندسازی معلمان و ارتقای مهارت‌های فنی همراه با تأمین زیرساخت‌ها، بودجه مناسب و تنظیم قوانین حمایتی می‌تواند بهره‌گیری مؤثر و عادلانه از هوش مصنوعی در آموزش را تسهیل کند

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  1. Abolghasemi Atani, S., Rahimizadeh, M., & Magargi, A. (2024). Designing an electronic marketing model based on artificial intelligence in Iran's sports industry. Communication Management in Sports Media. https://doi.org/10.30473/jsm.2024.69704.1817.
  2. Amirhosseini, F., & Khajir, Y. (2024). Artificial intelligence strategies for higher education system. 64-74.
  3. Bodemer, O. (2023). Enhancing individual sports training through artificial intelligence: A comprehensive review. Authorea Preprints, 1-10. https://doi.org/10.22541/au.169343438.71074721.
  4. Caretta, M., & Pérez, M. (2019). When Participants Do Not Agree: Member Checking and Challenges to Epistemic Authority in Participatory Research. Field Methods, 31, 359 - 374. https://doi.org/10.1177/1525822X19866578.
  5. Dadashpour, M., & Dehghanpour, A. (2024). Investigating the impact of artificial intelligence in the education process.1-11
  6. Di Vaio, A., Palladino, R., Pezzi, A., & Kalisz, D. E. (2021). The role of digital innovation in knowledge management systems: A systematic literature review. Journal of Business Research, 123, 220-231. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.09.042
  7. Dinca-Panaitescu, T., & Dinca-Panaitescu, S. (2023). Artificial intelligence in the sports industry. In AI and Society. Chapman and Hall/CRC. 113-125
  8. Doraqhi, A., Doraghi, B., Bahmannejad, A. (2023). Investigating the strategies of using artificial intelligence in the education system. Studies in Psychology and Educational Sciences (Nagareh Institute of Higher Education), 99(5), 605-615.
  9. Ghanbari Kordijani, Z., Mahmoudi, A., & Alidoust Ghahfarokhi, E. (2023). Identifying Obstacles to the Development of Physical Education in schools through New Technologies. Research on Educational Sport, (), -. doi: 10.22089/res.2023.14719.2378.
  10. Ghenaat, M., Talebpour, M., Heydari, R., & Gol goli, M. (2023). Identifying the factors affecting the development of physical education and student sports (Case Study: Khorasan Razavi Province). Research on Educational Sport, 10(29), 155-184. doi: 10.22089/res.2022.12029.2219
  11. Geetha, R., & Bhanu, S. R. D. (2018). Recruitment through artificial intelligence: A conceptual study. International Journal of Mechanical Engineering and Technology, 9(7), 63-70.
  12. Ghiashi, S. M. (2024). The role of artificial intelligence technology in improving the efficiency of public administration. Proceedings of the 11th International and National Conference on Management, Accounting and Law Studies, 107-118.
  13. Ghosh, I., Ramasamy Ramamurthy, S., Chakma, A., & Roy, N. (2023). Sports analytics review: Artificial intelligence applications, emerging technologies, and algorithmic perspective. Wiley Interdisciplinary Reviews: Data Mining and Knowledge Discovery, 13(5), e1496. https://doi.org/10.1002/widm.1496
  14. Haddadi, N. (2024). Investigating the impact of artificial intelligence-based education on improving reading skills. Proceedings of the 17th International Conference on Management and Humanities Researches in Iran, 1005-1025.
  15. Kamangar, N., Shadi, D., & Pashabadi, S. (2024). The role of artificial intelligence technology in creating a relationship between education and training. Proceedings of the 17th International Conference on Management and Humanities Researches in Iran, 2015-2018.
  16. Karimi, J., Ghavipanjeh, N., & haydarian, N. (2024). Identification of Virtual Reality Technology Applications in Human Resources Training for Sports Organizations. Human Resource Management in Sports. doi: 10.22044/shm.2024.14648.2651.
  17. Karimi, J., & soltanian, L. (2024). Designing the Model of Human Resources Management of the Iranian Bodybuilding and Fitness Federation in the Digital Age. Human Resource Management in Sports, 11(2), 411-427. doi: 10.22044/shm.2024.14267.2628.
  18. Labaf, A. H., & Vahadani, M. (2024). A qualitative study of the dimensions of artificial intelligence in the field of sports science. Communication Management in Sports Media. https://doi.org/10.30473/jsm.2024.70726.1842
  19. Lameras, P., & Arnab, S. (2021). Power to the teachers: An exploratory review on artificial intelligence in education. Information, 13(1), 14. https://doi.org/10.3390/info13010014
  20. Li, A., & Huang, W. (2023). A comprehensive survey of artificial intelligence and cloud computing applications in the sports industry. Wireless Networks, 1-12. https://doi.org/10.1007/s11276-023-03177-w
  21. Li, Z., & Wang, H. (2021). The effectiveness of physical education teaching in college based on artificial intelligence methods. Journal of Intelligent & Fuzzy Systems, 40(2), 3301-3311. https://doi.org/10.3233/JIFS-189520
  22. Mirzapur, & Mana. (2024). A review of the effects of artificial intelligence on financial statement audit objectives. Conference on Management and Humanities Researches in Iran, 16(16), 2789-2805.
  23. Mokhtari, S. A. M., & Rezvani, R. (2023). Application of artificial intelligence in history education. Research in History Education, 3(4), 53-65.
  24. Mozermi, M. (2023). Comparative analysis of artificial intelligence infrastructure: A case study of Iran and other countries. Proceedings of the 21st International Conference on Information Technology, Computer and Telecommunications. https://civilica.com/doc/1947610
  25. Naseri, M. (2024). A review of accountants' attitude towards artificial intelligence. International and National Conference on Management, Accounting and Law Studies, 13(11), 432-444.
  26. Noble, H., & Smith, J. (2015). Issues of validity and reliability in qualitative research. Evidence-Based Nursing, 18, 34 - 35. https://doi.org/10.1136/eb-2015-102054.
  27. Sayadi, M., Farahani, A., Ghorbani, L., & Ghasemi, H. (2020). Model designing for empowerment indicators of physical education education in universities based on new educational technologies. Research on Educational Sport, 8(20), 73-92.
  28. Vahidi, S., & Nowzari. (2024). Investigating developments, opportunities and challenges of using artificial intelligence in education. National Conference on Management, Psychology and Behavioral Sciences, 8(8), 477-486.
  29. Wang, M. (2021, April). RETRACTED: Design of college physical education teaching system based on artificial intelligence technology. In Journal of Physics: Conference Series. 1852. (4). 042005). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1852/4/042005
  30. Washif, J., Pagaduan, J., James, C., Dergaa, I., & Beaven, C. (2024). Artificial intelligence in sport: Exploring the potential of using ChatGPT in resistance training prescription. Biology of Sport, 41(2), 209-220. https://doi.org/10.5114/biolsport.2024.118587
  31. Yin, M., Jiang, S., & Niu, X. (2024). Can AI really help? The double-edged sword effect of AI assistant on employees’ innovation behavior. Computers in Human Behavior, 150, 107987. https://doi.org/10.1016/j.chb.2023.107987
  32. Yu, H., & Mi, Y. (2023). Application model for innovative sports practice teaching in colleges using internet of things and artificial intelligence. Electronics, 12(4), 874. https://doi.org/10.3390/electronics12040874
  33. Whittemore, R., Chase, S., & Mandle, C. (2001). Validity in Qualitative Research. Qualitative Health Research, 11, 522 - 537. https://doi.org/10.1177/104973201129119299.
  34. Zardoshtiyan, S., Hosseini, M., & Karimi, J. (2017). The Effect of Career Plateau on Intention to Quit Job With Mediating Role of Burnout in the Physical Education Teachers Kermanshah Province. Organizational Behavior Management in Sport Studies, 4(3), 61-69 . 20.1001.1.25384023.1396.4.3.5.5
  35. Zhou, T., Wu, X., Wang, Y., Wang, Y., & Zhang, S. (2024). Application of artificial intelligence in physical education: A systematic review. Education and Information Technologies, 29(7), 8203-8220. https://doi.org/10.1007/s10639-023-12529-4.

  • تاریخ دریافت 31 شهریور 1403
  • تاریخ بازنگری 09 دی 1403
  • تاریخ پذیرش 13 اسفند 1403