نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه تربیت بدنی ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، لرستان، ایران.

2 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی

3 دانشجوی دکتری رفتار حرکتی، دانشگاه تهران

چکیده

هدف از این پژوهش، بررسی نگرش معلمان به تربیت بدنی نوین با بهره‌گیری از ظرفیت‌های تحول‌آفرین هوش مصنوعی بود. روش تحقیق کیفی از نوع تحلیل تم بود. شرکت کنندگان شامل 15 نفر از دبیران و مربیان حوزه تربیت بدنی بودند. ابزار جمع آوری اطلاعات مصاحبه‌های نیمه ساختار یافته بود. اعتبارسنجی پژوهش با استفاده از روش همسوسازی شامل، استفاده از دو کدگذاری و مصاحبه با نمونه‌های متنوع (کارشناسان، مدیران، اساتید) با تخصص‌های مرتبط صورت پذیرفت. یافته‌ها نشان داد نقاط قوت بهره‌گیری از ظرفیت‌های تحول‌آفرین هوش مصنوعی شامل بهبود عملکرد ورزشی، ارتقاء آموزش شخصی‌سازی‌شده، کاهش آسیب‌های ورزشی، افزایش مشارکت و انگیزه، مدیریت بهینه زمان و منابع و گسترش فرصت‌های یادگیری است. همچنین نقاط ضعف بهره‌گیری از ظرفیت‌های تحول‌آفرین هوش مصنوعی شامل اتکای بیش از حد به فناوری، محدودیت‌های مالی و زیرساختی، کمبود تخصص فنی در میان معلمان، مسائل اخلاقی و حریم خصوصی، خطر نابرابری‌های آموزشی و محدودیت‌های یادگیری تجربی هستند. یافته ها نشان داد راهبردهای موثر بر بهره‌گیری از ظرفیت‌های تحول‌آفرین هوش مصنوعی شامل راهبردهای آموزشی، زیرساختی و فناوری، مدیریتی و نظارتی و در نهایت راهبردهای آموزشی مبتنی بر داده هستند. لذا توانمندسازی معلمان و ارتقای مهارت‌های فنی همراه با تأمین زیرساخت‌ها، بودجه مناسب و تنظیم قوانین حمایتی می‌تواند بهره‌گیری مؤثر و عادلانه از هوش مصنوعی در آموزش را تسهیل کند .

کلیدواژه‌ها

موضوعات