شناسایی پیشران‌های کلیدی ورزش تربیتی عراق در افق 2033

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

2 دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

3 استادیار دانشکده حکمرانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده
ورزش تربیتی به‌عنوان یکی از زمینه‌هایی که در تربیت نسل جوان نقش داردْ مطرح است. هدف این پژوهش شناسایی پیشران‌های کلیدی ورزش تربیتی عراق در افق 2033 بود. پژوهش حاضر از نظر مبانی، تفسیرگرایی، از لحاظ رهیافت پژوهش، استقرایی و از حیث ماهیت، ترکیبی بود. جامعة آماری پژوهش ذی‌نفعان ورزش تربیتی کشور عراق (اساتید دانشگاه، معلمان، دانشجویان و دانش‌آموزان) بودند که از بین آن‌ها 20 نفر به ­صورت هدفمند به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری داده­ها از ابزارهای مصاحبه و پرسشنامه، برای ممیزی آن از معیارهای لینکلن و گابا (1985) و به‌منظور تجزیه و تحلیل داده­ها از روش تحلیل-ساختاری استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد، 71 عامل تأثیرگذار، محیط ورزش تربیتی کشور عراق در افق 2033 را شکل می‌دهند که از بین آن‌ها 16 عامل دارای اهمیت و عدم­قطعیت بسیار زیاد هستند. همچنین پیشران‌های کلیدی ورزش تربیتی کشور عراق در افق 2033 پنج پیشران با بیشترین امتیاز در عدم‌قطعیت و اهمیت است که شامل: 1. نرخ رشد اقتصادی کشور عراق، 2. ‌جهت‌گیری سیاست داخلی، 3. ضریب نفوذ فناوری، 4. سبک زندگی شهروندان و 5. وضعیت گفتمان زیست‌محیطی می‌شود؛ درنتیجه لازم است وضعیت آن‌ها در طراحی برنامه‌ها و اقدامات ورزش تربیتی کشور عراق به طور ویژه لحاظ شود. در عراق هیچ بازیگری کنترل کامل روی تمامی این مؤلفه‌ها و پیشران‌ها ندارد، اما سیاست‌گذاران و بازیگران با شناخت این عدم‌قطعیت‌های راهبردی، فضا و فرصت بیشتری برای کنشگری مناسب در افزایش انطباق‌پذیری و تاب‌آوری ورزش تربیتی با نیروهای کلان محیطی دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  1. Acquah-Sam, E. (2021). Developing sports for economic growth and development in developing countries. European Scientific Journal, 17(15), 172-216.
  2. Al-Oun, I. S., & Al-leheeby, M. Q. H. (2015). Obstacles facing the implementation of physical education curriculum in Iraqi public schools as perceived by teachers in Anbar governorate. European Scientific Journal, 11(16), 334-343.
  3. Alfahham, Q. M. Y., & Asefi, A. A. (2024). Identifying and analyzing the effective key drivers on the development of sport for all in Iraq country using mutual influence analysis. Sport Management Journal, https://doi.org.10.22059/jsm.2023.359513.3143. (Persian)
  4. Awad, K. R., Abbas, S. H., & Obed, M. K. (2024). Analysis of the relationship between some indicators of sustainable development and economic growth in Iraq for the period (2004-2020). Revenue Journal: Management and Entrepreneurship, 1(2), 1-20.
  5. Esmailpour Bariki, E., Shojaei, V., & Hami, M. (2022). Future Study of Iranian educational sportFactors affecting the development of educational sports in Iran with a futures study approach. New Trends in Sport Management, 9(35), 179-192. (Persian)
  6. Gholamian, J., Azizian Kohn, N., Darabi, M., Rahmanpour, A., Faleh, Sh., & Rashidi, T. (2021). Identifying and prioritizing indicators of the development of public sports in selected countries (Iran, Iraq, Afghanistan). Paper presented at the First International Conference on Sports and Health Sciences, Mashhad, Iran. (Persian)
  7. Hall, G., & Reis, A. (2019). A Case study of a sport‐for‐development program in Brazil. Bulletin of Latin American Research, 38(3), 317–332.
  8. Hayoz, C., Klostermann, C., Schlesinger, T., & Nagel, S. (2018). Orientation patterns of sports and physical activity among young people in Switzerland. European Journal for Sport and Society, 15(1), 43-47.
  9. Hirooka, N., Kusano, T., Kinoshita, S., Aoyagi, R., & Hidetomo, N. (2021). Association between healthy lifestyle practices and life purpose among a highly health-literate cohort: a cross-sectional study. BMC Public Health, 21(1), 820.
  10. Hosseini Keshtan, M., & Qalandar Quchan Atiq, G. (2022). Prioritization of Indicators for the Development of Student Sports in Iran. Research on Educational Sport, 10(28), 113-140. (Persian)
  11. Isakhan, B. (Ed.). (2015). Legacy of Iraq: From the 2003 War to the'Islamic State'. Edinburgh: Edinburgh University Press.
  12. Izadi, F., Ahmadi, A., & Charehjoo, F. (2021). Future studies of Kurdistan province development: Issues and challenges. Journal of Applied Researches in Geographical Sciences, 21(62), 261-279. (Persian)
  13. Johnson, A. M., Tandon, P. S., Hafferty, K. R., Senturia, K., Garrett, K. A., Bollinger, B. J., & Kroshus, E. (2023). Barriers and facilitators to comprehensive, school-based physical activity promotion for adolescents prior to and during the COVID-19 pandemic: a qualitative study. Health Education Research, 38(1), 69-83.
  14. Keane, L., Negin, J., Latu, N., Reece, L., Bauman, L., & Richards, J. (2019). Governance, communication, capacity, champions and alignment: factors underpinningthe integration of sport-for-development within national development priorities in Tonga. Sport in Society, Cultures, Commerce, Media, Politics, 18, 1-23.
  15. Khalaf, H. K. (2021). Impact of political instability on the reality of Iraqi political parties: A Study according to the results of the 2018 elections. European Journal of Social Science Education and Research, 8(1), 21-38.
  16. Khazai Sanhe, S., & Aslanian, M. (2016). Future scorecard in strategic foresight context. Journal of Future studies Management, 28(2), 91-109. (Persian)
  17. Khetib, S. M. B., & Zemri, B. E. (2023). The role of foresight in achieving sustainable development: The model of Finland. Les Cahiers du Mecas, 19(1), 17-32.
  18. Kosow, H., & Gaßner, R. (2008). Methods of future and scenario analysis: Overview. Assessment, and Selection Criteria. 133. Retrieved from https://www.idos-research.de/uploads/media/Studies_39.2008.pdf
  19. Lincoln, Y.S., & Guba, E.G. (1985). Naturalistic inquiry. London: Sage.
  20. Martinez, A., Perez-Ordas, R., Nuviala, R., Aznar, M., Porcel-Gálvez, A.M., & Nuviala, A. (2020). Communication as a Strategy to Promote Sports and Health Activities Designed for Adolescents. International Journal of Environment Research Public Health, 17, 48-61.
  21. Mayrand, N. (2014). possibilities and dangers at the nexus of sport and development discourses: An Analysis of racialized and de-historicized spaces. Journal of Sport for Development, 2(3), 24-30.
  22. Mohammad Abdolzahra, A., Mirsafian, H., & Asefi, A. (2024). The model of scientific development of sports (Case study: Iraq). Sport Management Journal, https://doi.org. 10.22059/jsm.2024.365789.3202. (Persian)
  23. Mohayya, M., Ehsani, M., Saffari, M., & Norouzi Seyed Hossini, R. (2021). The challenges of educational sport in Iran: A review study. Annals of Applied Sport Science, 9(4), 1-20.
  24. Padash, D., Kashef, S. M., Saghafi, F., & Hamidi, M. (2021). Identification Of The Uncertainties Of Physical Education And Student Sports In 2025. Research On Educational Sport, 9(22), 47-74. (Persian)
  25. Pakdelan, S., Khatibi, A., & Mehdipour, A. (2021). Strategies for developing financial resources of student sports. Research on Educational Sport, 9(22), 163-186. (Persian)
  26. Pengpid, S., & Peltzer, K. (2021). Overweight and obesity among adults in Iraq: prevalence and correlates from a National Survey in 2015. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(8), 4198.
  27. Popeska, B., Mitkovska, S., & Dimkov, T. (2018). Sport curriculum and sport activities at universities: Case of Macedonian Universities compared with several surrounding Balkan countries. Paper presented at the 13th FIEP European Congress & 29th FIEP World Congress, Istanbul, Turkey.
  28. Rahimi, M., Ghasemi, M., Aminzadeh, R., & Naif Al-Bukrota, S. S. (2024). Analysis of the factors affecting the exclusion of students from sports environments from the point of view of education teachers in the city of Babol, Iraq. Sport Management Journal, https://doi.org.10.22059/jsm.2024.368520.3229. (Persian)
  29. Ratten, V., & Jones, P. (2018). Future research directions for sport education: Toward an entrepreneurial learning approach. Education+ Training, 60(5), 490-499.
  30. Reiche, D. (2016). Success and failure of countries at the Olympic Games. London: Routledge.
  31. Rezayi, M., & Rafie, H. (2021). A Survey of the Applications of Futurology in Public Policy. Iranian Political Research, 8(27), 85-102. (Persian)
  32. Sawyer, S., & Carmel, E. (2022). The multi-dimensional space of the futures of work. Information Technology & People, 1, 1-20.
  33. Shahvali Kohshouri, J., Askari, A., & Nazari, R. (2022). Identifying The Effective Wild Cards And Drivers On The Future Of Iran’s Educational Sport. Research On Educational Sport, 10(26), 84-51. (Persian)
  34. shahvali kohshouri, J., Askari, A., Nazari, R., & Naghsh, A. (2021). The formulation iranian educational sports strategies: Scenario-based. Research on Educational Sport, 8(21), 223-250. (Persian)
  35. Taher, T. M. J. (2023). Public awareness of healthy lifestyle among Iraqi population. Al-Rafidain Journal of Medical Sciences, 5, 92-98.
  36. Wagner, S. A., Vogt, S., & Kabst, R. (2016). The future of public participation: Empirical analysis from the viewpoint of policy-makers. Technological Forecasting and Social Change, 106, 65-73.
  37. Wang, C., Wang, L., Zhai, J., Feng, T., Lei, Y., Li, S., ..., & Mao, X. (2024). Assessing progress toward China's subnational sustainable development by Region Sustainable Development Index. Sustainable Horizons, 11, 100099.
  38. Zali, N., & PourSohrab, A. (2017). Regional development foresight with emphasis on combined scenario making and SWOT analytical model approach (Case study: Gilan province). Space planning and Preparation, 21(3), 189-220. (Persian)
دوره 12، شماره 36
مهر 1403
صفحه 89-114

  • تاریخ دریافت 01 اردیبهشت 1403
  • تاریخ بازنگری 24 تیر 1403
  • تاریخ پذیرش 27 تیر 1403