نوع مقاله : مقاله مروری
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری - گروه مدیریت ورزشی - دانشکده علوم ورزشی و تربیت بدنی - دانشگاه تبریز - تبریز - ایران
2 دانشیار - گروه مدیریت ورزشی - دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی - دانشگاه تبریز - تبریز - ایران
3 دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز ، ایران.
4 استاد، گروه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی و تربیتبدنی، دانشگاه ارومیه، ارومیه ، ایران.
5 دانشیار - گروه علوم تربیتی - دانشگاه گوله - سوئد
چکیده
بررسی تحقیقات داخلی اخیر حاکی از وجود چالشها و کاستیهای متعددی در ورزش تربیتی در مدارس است. از طرفی نیز در دو دهه اخیر با توجه به اهمیت ورزش مدارس، توجه بیشتری از سوی محققان بینالمللی به این حوزه شده که نتایج این تحقیقات به انباشت اطلاعات، تجربیات و چارچوبهای نظری منجر شده است. بنابراین هدف از پژوهش حاضر شناسایی زمینههای مورد توجه و نتایج بدست آمده توسط پژوهشهای برتر بینالمللی در حوزه ورزش تربیتی مدارس در بازه زمانی ۱۹۹۹-۲۰۲۳ میباشد. در همین راستا، در این پژوهش برای تدوین یک روش مروری نظاممند، ابتدا از روش علمسنجی برای دستیابی به نمونه تحقیق و مطالعات برتر استفاده شده است. سپس، به منظور کشف الگوهای عینی و روابط پنهان در ادبیات، تحلیل محتوای تمام متن بر روی مقالات پراستناد و برتر صورت گرفت. نتایج به دست آمده از تحلیل محتوای مقالات پراستناد نشان میدهد که زیرساختها، فرآیندهای اجرایی، منابع انسانی، سیاستها و برنامهها، ارتباطات، پیامدها و چالشهای موجود، مولفههای اصلی ورزش تربیتی در مدارس را شکل میدهند. همچنین، نتایج پژوهشهای بررسی شده که غالباً در کشورهای توسعهیافته انجام شدهاند، نشان میدهد که این مولفهها و چالشها در برنامههای راهبردی و عملیاتی کشور ما مورد کمتوجهی و غفلت قرار گرفتهاند. بنابراین، نتایج بدست آمده از این تحقیق میتواند با ارائه الگوها، چارچوبهای نظری و تجربیات ارزشمند سایر کشورهای پیشرو، زمینه مناسبی را برای توسعه هرچه بیشتر ورزش تربیتی در مدارس کشورمان فراهم آورد.
کلیدواژهها
موضوعات